Карти, картосхеми, контурні карти
Історичні події вивчаються при допомозі історичних карт, планів місцевості, картосхем, контурних карт. Історичні карти не дають конкретизованого наочного уявлення про події, а лише відтворюють просторові часові структури використовуючи абстрактну мову символів.
На першому уроці із застосуванням карти я показую умовні знаки на карті і роз`яснюю їхнє значення. Картографічні знання знаходяться у тісній єдності із знаннями історичними. Тому вміння користуватися історичною картою є не самоціллю, а засобом для більш усвідомленого сприйняття подій і явищ історії.
При використанні нової для учнів історичної карти в ході бесіди намагаюсь домогтись щоб вони усвідомили: яку частину земної поверхні вона охоплює; який хронологічний період історії на ній відображено; якою була залежність життя людей від кліматичних умов. Наприклад для вивчення теми «Монгольська навала» у 7 класі використовую карту «Перший похід на Русь»
Розвитку просторових уявлень учнів сприяє одночасне розташування карти і учбової картини. Картина ніби розкриває умовні позначення карти, створює уявлення про реальну місцевість і простір. Так, розповідаючи про завоювання монголів я поєдную показ по карті з описом місцевості і демонстрацією картини
Наприклад, вивчаючи питання Битва на Калці, розглядаємо картину сучасної р. Калки і картосхему битви.
Поразка русичів.
Оборона Переяслава і Чернігова.
Оборона Києва.
У результаті роботи з історичною картою учні набувають знання і вміння:
– визначати послідовність і час, відображених на карті подій;
– правильно читати і описувати словами відображену на карті дійсність;
– передавати зміст карти географічними засобами;
– співставляти позначені на карті явища;
– порівнювати розміри територій;
– застосовувати карту при аналізі причин і наслідків подій;
– аналізувати соціально-економічний і політичний розвиток народів світу;
– співставляти і систематизувати дані кількох історичних карт.
Картосхеми допомагають розкрити внутрішні зв`язки подій і явищ, що вивчаються. Це карти, які допомагають відтворити схематично яку-небудь подію або явище.
Контурні карти дають
можливість засвоїти і закріпити знання, виробити нові уміння і навики роботи з
історичною картою. Контурні
карти я застосовую для
закріплення нового матеріалу на уроці: для опрацювання вивченого на попередніх
уроках; для контролю знань у вигляді виконання на карті спеціальних завдань.
Починаючи знайомство з контурною картою я насамперед
звертаю увагу учнів на хронологічні рамки періоду, який вона відображає. Навчання
проводжу у кілька
прийомів. Спочатку учні заповнюють контурні карти при допомозі учнівських
атласів, тоді настінної карти, і, нарешті, по пам`яті. Починаю вчити учнів роботі з контурними
картами з найпростіших завдань по
заповненню карт: обвести кордони держав, написати їхню назву, вказати дати
основних фактів. Потім учні співставляють свій атлас і контурну карту, вчаться
впізнавати обриси ділянок суші і морів.