Картини твори живопису на уроках історії
Використання творів живопису на уроках історії надає можливість активізувати різноманітні види навчально-пізнавальної діяльності учнів. У цьому випадку процес засвоєння знань відбувається в атмосфері інтелектуальних, моральних та естетичних переживань, творчості учителя та учнів, самостійної роботи. Процес пізнання зачіпає душу дитини, призводить до особистих вистражданих відкриттів. Твори образотворчого мистецтва на уроці історії, завдяки емоційному впливу, забезпечують шлях засвоєння змісту навчального матеріалу через переживання. А це сприяє розвитку формування духовності підростаючого покоління. Наприклад портрет Монни Лізи (або "Джоконди”, 1503, Лувр) образ багатої міщанки представлений втіленням піднесеного ідеалу
Дані художні твори використовую при вивченні культури Відродження у 8 класі.
Роль та місце картини на уроці
1. Картина допомагає підготовці учнів до сприйняття нового матеріалу. Сприяє активізації сприйняття нового матеріалу, стає джерелом активного здобуття знань.
2. Картина є зоровою опорою для сприйняття учнями розповіді вчителя.
3. Посилює емоційний та моральний вплив розповіді вчителя.
4. Картина легко фіксується у пам'яті учнів, допомагає закріпленню історичного матеріалу.
На уроці залучаю 1-2 картини. Виняток можуть становити повторювально-узагальнювальні уроки, на яких використовую декілька картин, що вже знайомі учням.
Картину необхідно продемонструвати учням лише у потрібний момент роботи на уроці. Вивісивши репродукцію картини, витримуємо паузу у декілька секунд, щоб надати можливість учням самостійно розглянути зображення. Демонстрація картини супроводжується моїм коментарем.
Указку використовують у роботі з історичним краєвидом. Під час демонстрації портрету указкою не користуються. Аналізуючи твори інших жанрів живопису, необхідно користуюся словесними вказівками: «прямо перед нами», «праворуч біля стіни», «у кутку кімнати» та інші.
Картина вивішую високо на дошці, де її видно усім учням. Ідеальний варіант — мати також набір репродукцій на кожний учнівський стіл.
Приклад картин портретів сподвижників Хмельницького при вивченні історії України у 8 класі.