Піктограми
Один із способів фіксації навчального матеріалу є також піктограми, які полегшують засвоєння історичних фактів у їх хронологічній послідовності і взаємозв’язку. «Метод піктограмного вивчення історії орієнтований на зорові відчуття, образні уявлення учня і базується на виділенні в навчальному матеріалі головного, того, що треба запам’ятати».
Саме воно і втілюється в малюнку. Найкращий варіант піктограми – «чистий» малюнок без слів і цифр. Однак, можливі й інші, коли піктограма, що в чистому вигляді містить одиничну інформацію, перетворюється в логічний опорний сигнал.
Різні також і форми піктограми у навчальний процесі. Треба вибирати ті з них, котрі більшою мірою відповідають особливостям матеріалу, стилю роботи, можливостям певного класного колективу. Піктограма має бути проста, чітка, точна. Я вважаю, що не варто стандартизувати піктограми, оскільки будь-який стандарт, усталена форма призводить у підсумку до зниження пізнавального інтересу.
Піктограмний метод вивчення історії запроваджую у 6-му класі, особливо після того, коли учні дістануть уявлення про ієрогліфічне письмо. Шифруванню матеріалу піддаються практично всі теми, особливо пов’язані з економікою, внутрішньою і зовнішньою політикою тієї чи іншої держави.
У свідомості учнів закріплюються, як правило, те, що пов’язує суть понять і явищ з їх образами. Але образ поняття і сам зміст його далеко не тотожні, тому використання малюнків не виключає пояснення фактів, їх причинно – наслідкових зв’язків, характеру процесів тощо. З цього погляду піктограма є засобом навчання, що вирішує суто своє дидактичне завдання, допомагаючи, разом з іншими засобами, досягти певного явного освітнього рівня.