Вітаю Вас Гість!
Понеділок, 05.06.2024, 6:05 AM
Головна | Реєстрація | Вхід | RSS

Меню сайту

Цінуй свій час

Наше опитування

Події в Криму
Всього відповідей: 78

Міні-чат

Щоб додати необхідна авторизація

Статистика


Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0

Форма входу

Пошук

Календар

«  Травень 2024  »
ПнВтСрЧтПтСбНд
  12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728293031

Друзі сайту

  • Національна бібліотека
  • ЗапоВики
  • Банери



    Архів записів

    Плани

    Плани

    Найпоширеніим способом фіксації навчального матеріалу є план. Плани бувають простіш та складні. Я навчаю учнів складати простий план  уже у 5-6 класах. Головними вимогами до пунктів плану має бути:

    1)обов’язкове відображення основної думки;

    2) максимально стислий виклад;

    3) уникнення питальних речень.

    Різновидами простого плану є так звані описові, або картинні плани, де кожний пункт створює повний образ історичної події. Наприклад, до теми «Монгольська навала на українські землі» у 7 класі пунктами плану я пропоную:

    1.           «Краще ворога зустріти на чужій землі, ніж пустити на свою».

    2.           «…І сповнена була земля Руська ворогами».

    3.           «А державу свою назвав Золота Орда».

    4.           «…Людей цих держать вони в самому найтяжчому рабстві» та інші.

    Простий план може також розкривати ознаки певного історичного поняття. Відомий методист А.В. Гора умовно називав такий план змістовно – історичним. Прикладами його є «Причини політичної роздробленості в Європі», «Значення прийняття християнства на Русі» тощо.

    Складний план, або розгорнутий, передбачає, крім уміння встановлювати головне, ще й розвивати навички розрізняти другорядне. Основу такого плану становить простий план, у якому певна частина пунктів, у свою чергу, пояснюється та уточнюється за допомогою системи підпунктів. Наприклад, у 8-му класі до теми «Культура України у др. пол. XVI  перш. пол. XVII ст» я пропоную учням  скласти такий розгорнутий план:

    I.                   Фактори й обставини розвитку української культури.

    1.      Боротьба проти дискримінації українського народу.

    2.      Козацький ідеал.

    3.      Героїка боротьби з турецько – татарською агресією.

    4.      Неминучий вплив польської культури, поширення з Західній Європи ідей гуманізму та реформації.

    II.                Освіта та шкільництво.

    1.      Початкові школи при церквах і монастирях.

    2.      Середні школи при церковних братствах.

    3.      Академії.

    а) 1576 р. – Острозька академія.

    б) 1635 р. – Києво – Могилянська академія.

        III.     Розвиток української мови.

                  1. Слов’янська граматика «Адельфотес» (1591 р.).

                  2. «Граматика словесна язика» Л. Зизанія (1596 р.).

                  3. «Граматика словенскія …» М. Смотрицького (1616 р.) – основний підручник граматики до к. XVIII ст..

                  4. «Пересопницьке Євангеліє» (1561 р.) – найкращий зразок української народної мови його часу і т.д.


    Повернутися