Проблемні завдання
У роботі з історичними матеріалами поштовхом до включення мислення, активної розумової праці я використовую різноманітні проблемні завдання, які передбачають самостійний пошук їх суті. Для прикладу можна привести такі види праці:
1. Виписати з параграфу підручника нові всі терміни, пояснити деякі з них при допомозі вже відомих.
2. Підібрати до історичного терміна одно корінні та спорідненні слова, пояснити їх значення (напр.., феод – феодальний лад).
3. Пояснити історичне походження слів та висловів (напр.., одержати ярлик, тьма-тьмуща).
4. Розмежувати схожі за звучанням терміни (напр.., з’ясувати випадки вживання термінів возз’єднання, об’єднання приєднання з наведених історичних прикладів).
5. Підбирати до загальновживаних термінів іноземного походження з рідної мови (напр.., до реставрація, абсолютизм, контрибуція, анексія та ін.).
6. Простежити зміни значення терміна в часі (напр.., громадянин, колонія).
7. Чому на розвиток права впливає об’єктивний фактор, а на розвиток законодавства суб’єктивний?
Пошук оригінального аргументованого пояснення прислів’їв, приказок, афоризмів не стільки рівень їх сприймання і запам’ятовування, а й сприяє швидкому їх усвідомлення й включення нового матеріалу в систему історичних знань. На досягнення цієї мети спрямовані завдання на зв'язок: пояснити походження і зміст прислів’їв, приказок та афоризмів, як зустрічаються в житті підручника (напр.., «Ось тобі, бабусю, і Юріїв день», гордіїв вузол, яблуко розбрату); встановити зв'язок конкретно – історичного змісту вислову із сучасним його значенням (напр.., лаконічна мова, Прометеїв вогонь, зі щитом, чи на щиті); пояснити історичний зміст епітетів (напр.., криваві закони, непереможна армада, гнилі містечка, страшний сліпець, залізний канцлер).
Виконуючи подібні завдання, учні отримують знання, відомі історичній науці, але для них нові є творчими знахідками. Процес навчання за таких умов мотивує учнів до дій стає захоплюючим, посилює в діях почуття самоповаги, віру в необмеженість інших пізнавальних можливостей.