Вітаю Вас Гість!
Вівторок, 11.26.2024, 1:00 AM
Головна | Реєстрація | Вхід | RSS

Меню сайту

Категорії розділу

Цінуй свій час

Наше опитування

Події в Криму
Всього відповідей: 78

Міні-чат

Щоб додати необхідна авторизація

Статистика


Онлайн всього: 9
Гостей: 9
Користувачів: 0

Форма входу

Пошук

Друзі сайту

  • Національна бібліотека
  • ЗапоВики
  • Банери



    Каталог статей

    Головна » Статті » Публікації

    Особистісно-орієнтоване навчання з використанням ІКТ.

    Реалізація особистісно-орієнтованого

    навчання з використанням інформаційних технологій

    Бондажевський П.М.

    Педагогічна теорія в нинішньому її стані це перехід під головної мети — всебічний і гармонійний розвиток     підростаючого покоління — до формування особистості учня (вихованця), розвитку його здібностей і обдарувань, наукового світогляду.

    У сучасній освіті все більшого поширення набуває термін «особистісно-орієнтоване навчання». Особистісно-орієнтоване навчання має забезпечити розвиток і саморозвиток особистості учня, ґрунтуючись на виявлених індивідуальних особливостях його як суб'єкта пізнання і предметної діяльності.

     Освітній процес особистісно-орієнтованого навчання дає кожному  учневі на підставі його здібностей, нахилів, інтересів, ціннісних орієнтацій І суб'єктного досвіду можливість реалізувати себе в пізнанні, навчальній діяльності, поведінці.

     Зміст освіти, його склад і засоби добираються і конструюються таким чином, щоб учень мав можливість вибору предметного матеріалу (за об'ємом і формою).

     Критеріальна база особистісно-орієнтованого навчання враховує не тільки рівень досягнутих знань, умінь, навичок, але інформованість певного інтелекту (його властивостей, якостей, прояву).

    Освіченість як сукупність знань, умінь, індивідуальних здібностей є важливим засобом становлення духовних і інтелектуальних якостей учня, що виступає основною ціллю сучасної освіти.

     Освіченість і навченість не тотожні за своєю природою і результатами Навченість через оволодіння змістом освіти забезпечує соціальну і професійну адаптацію в суспільстві. Освіченість формує індивідуальне сприйняття світу, можливість його творчого перетворення, широкого використання суб'єктивного досвіду в інтерпретації та оцінці фактів, явищ, подій довкілля на підставі особистісно значущих цінностей і внутрішніх установок.

     Традиційне навчання вже не може бути провідним у цілісному освітньому процесі. Значущими стають ті складові, які розвивають індивідуальність учня, створюють усі необхідні умови для його саморозвитку, самовираження.

     Особистісно-орієнтоване навчання будується на принципі варіативності, тобто визнання змісту, методів і форм навчального процесу, вибір яких має здійснюватися учителем-предметником з урахуванням розвитку кожної ди¬тини і її педагогічної підтримки у пізнавальному процесі.

    Особистісно-орієнтований підхід характеризується визнанням індивідуальності, самобутності, самоцінності кожної дитини, її розвитку не як колективного суб'єкт, а перш за все як індивіда, наділеного своїм неповторним суб'єктним досвідом. Під суб'єктним досвідом (не суб'єктивним) розуміється досвід життєдіяльності, який отримує дитина до школи в конкретних умовах сім'ї, соціокультурного оточення, в процесі сприйняття і розуміння нею світу людей і речей. У межах цього підходу можна виділити нетрадиційні положення:

    - освіта — це не тільки навчання, але й учіння як особлива індивідуальна діяльність учня;

    - учіння не є прямою проекцією навчання;

    - учень не стає суб'єктом навчання, а він перш за все є носієм суб'єктного досвіду (під час навчання відбувається «зустріч» заданого з уже наявним суб'єктним досвідом, збагачення, «окультурювання» цього досвіду, а зовсім не його породження);

    - суб'єктність (індивідуальність) проявляється у вибірковості до світу (змісту, виду і форми його представлення), у стійкості цієї вибірковості; у способах переробки навчального матеріалу, емоційно-особистісних         відношень до об'єктів пізнання (матеріальних та ідеальних).

    Виходячи з наведених положень, можна зробити висновок, що навчання та учіння взаємопов'язані, але не тотожні. Навчанням через його зміст, методи, форми задаються соціокультурні зразки пізнання, інтелектуальних І практичних способів діяльності, поведінки, і ці зразки обов'язкові для всіх учнів. В умінні реалізується індивідуальна пізнавальна діяльність. До вступу в школу дитина вже є певним носієм власного пізнавального досвіду, і у зв'язку з цим основною функцією школи є його максимальне вивчення (діагноз), використовування, «окультурювання» шляхом збагачення результатами суспільно-історичного досвіду.

    Реалізація особистісно-орієнтованої системи навчання вимагає зміни «векторів» у педагогіці від навчання, як нормативне побудованого процесу (жорстко регламентованого) до учіння як індивідуальної діяльності школяра, його корекції і педагогічної підтримки.

    Розвиток здібностей учня — основне завдання особистісно-орієнтованої педагогіки. І «вектор» розвитку будується не від навчання до учіння, а, навпаки, від учіння до визначення педагогічних впливів, що сприяють його подальшому розвитку. Вирішення завдання розвитку здібностей учня пов'язано із створенням проекту особистісно-орієнтованої системи навчання в школі. Саме проектування особистісно-орієнтованого навчання має бути гнучким, варіативним, багатофакторним і обов'язково передбачати:

    - визнання учня основним суб'єктом навчального процесу;

    - визначення мети проектування як розвитку індивідуальних здібностей учня;

    - визначення засобів, що забезпечують реалізацію поставленої мети: виявити і структурувати суб'єктний досвід учня, його цілеспрямований розвиток у навчальному процесі.

    Якість реалізації особистісно-орієнтованого навчання безумовно залежить від урахування специфічних принципів.

    До числа провідних принципів особистісно-орієнтованого навчання необхідно віднести такі:

    - індивідуалізація навчання, яка передбачає рішення двох завдань. По-перше, дозволити дітям з перших років цілеспрямованої освіти засвоювати знання у тому темпі, який зумовлюється їх пізнавальними здібностями. По-друге, дати можливість здібним або особливо обдарованим дітям максималь¬но розвивати власні позитивні задатки, розкривати творчий інтелектуальний потенціал;

    - принцип максимального наближення навчального матеріалу до реалій життя. Реалізація цього принципу сприяє розумінню учнями важливості знань, необхідності постійного їх оновлення;

    - принцип спіралевидної будови навчального матеріалу. Урахування цьо¬го принципу дозволяє повертатися до раніше вивченого і розглядати його з різних сторін на більш складному рівні, що дає можливість слабим учням закріпити, а сильним поглибити знання;

    - принцип постійної самооцінки учнями власної навчальної діяльності. Реалізація цього принципу дозволяє учню не тільки більш усвідомлено ста¬витись до учіння, а й спостерігати динаміку особистого просування в за¬своєнні навчального матеріалу, своєчасно корегувати свою пізнавальну діяльність;

    - принцип реалізації цілісного навчально-виховного процесу, що передбачає органічне поєднання навчальної роботи в школі і роботи в позаурочний час.

    Реалізація особистісно-орієнтованого навчання потребує розробки такого змісту освіти, в який включаються не тільки наукові знання, але й мета-знання, тобто методи і прийоми пізнання. Важливою є також розробка оптимальних форм взаємодії учасників освітнього процесу (учителів та учнів).

    У сучасних умовах інформаційного буму в усіх сферах людського життя, включаючи школу, особливе значення має самостійна робота учнів. І оскільки підручник за своєю суттю призначається саме для самостійної роботи школярів, роль, яка йому відводиться, стає все значнішою.

    Сьогодні школа стає для дитини менш значущим джерелом нової інформації, ніж телебачення і комп'ютер. Сучасні так звані засоби доставки навчального матеріалу зазнали своєрідної еволюції: від усної бесіди, папірусу та грифельної дошки — до книжки, фільму, відеофільму, аудіозапису та комп'ютерної програми. Таким чином, сучасні засоби передачі повідомлень можна поділити на «живі» та відстрочені, подібно до того, як у комп'ютерній лексиці позначають «повідомлення у реальному масштабі часу» (on-line) і «відстрочене повідомлення» (off-line). Найкращим прикладом «живого» повідомлення є робота вчителя. Перелік відстрочених повідомлень, які здійснюються за допомогою навчальних засобів, нещодавно був обмежений навчальною книжкою та ілюстраціями, а сьогодні містить також сучасні технічні засоби навчання (ТЗН) — аудіо - і відеозаписи, комп'ютерні навчальні програми.

     Ми є свідками та учасниками процесу уніфікації засобів подання інформації. Уже сьогодні більша частина текстової і графічної інформації має цифрове подання (наприклад, на етапі підготовки до видання). До позитивних характеристик електронного підручника (ЕП) слід віднести можливість досягнення з його допомогою високого ступеня наочності. ЕП — це сукупність програмно-апаратних засобів і навчально-методичних вказівок, що об'єднано загальним задумом і тематикою, мета яких — інтенсифікація навчального процесу на основі застосування ПЕОМ на навчальних заняттях під керівництвом учителя, а також під час самостійної роботи учнів.

    За рахунок наявності рухомих (анімаційних) ілюстрацій створюється ілюзія постійної присутності «живого» педагога поруч з учнем, виникає момент «співучасті» у процесі навчання. Розробка ЕП — процес, специфічний для кожної навчальної дисципліни. Однак вона має деякі загальні особливості, а саме:

    - розробка ЕП у рамках концепції інтенсивного навчання, під яким розуміють максимальну активізацію пізнавальної діяльності учнів, за-безпечення найбільшої його ефективності в навчанні;

    - ЕП має бути орієнтований на сильний контингент учнів;

    - ЕП містить, як правило, текстову і комп'ютерну частини.

    Згідно з поглядами деяких авторів текстова частина повинна містити весь обсяг матеріалу, що пропонується учневі, аби всю дисципліну можна було б вивчити за текстовою частиною підручника, не звертаючись до комп'ютера. Тому перед змістовою частиною має бути розміщений розділ з методичними вказівками щодо роботи з ЕП. Оскільки вважається, що ЕП передбачатиме можливість вивчення матеріалу за текстовою частиною, то в ній мас бути достатньо ілюстраційного матеріалу; треба враховувати побажання учнів під час доробки ЕП його авторами. Цей аспект дуже важливий, оскільки кінцева мета будь-якого підручника — ефективніше навчати учнів.

    До комп'ютерної частини підручника (на дискету, жорсткий магнітний диск, CD-ROM) має бути винесений той матеріал, який принципово неможливо показати ні на дошці, ні на слайдах, ні на плакатах: своєрідні анімаційні ілюстрації, що відбивають динаміку процесів, які вивчаються, і полегшують розуміння матеріалу.

    Електронний підручник дає змогу реалізувати принцип індивідуалізації навчання за рахунок низки дидактичних та технічних можливостей:

    - відбір кожним учнем індивідуального обсягу матеріалу; індивідуальний темп і ритм роботи;

    - індивідуальний контроль рівня знань кожного учня (при цьому можливий перехід з високого рівня складності на нижчий):

    - наявність оперативного зв'яжу, тобто подання «допомоги» учневі (через підказки, які дають змогу зробити процес контролю навчальним);

    - комп'ютерна частина підручника розробляється на основі гнучкого алгоритму взаємодії «вчитель — підручник», який передбачає можливість зміненим обсягу матеріалу, що вивчається та послідовності його вивчення.

    ЕП є засобом навчання під час самостійної роботи учнів.

    Серед переваг ЕП можна виділити також кольорове анімаційне втілення основних положень та можливість розв'язування діалектичної суперечності між логічним упорядкуванням навчального матеріалу і необхідністю його художнього втілення (що завжди передбачає деяке безладдя, пов'язане зі специфікою виразної мови живопису, кіно чи телебачення).

    Цей перелік переваг далеко не повний, оскільки застосування ЕП у нашій країні лише починається.

    Прогрес у сфері інформаційних технологій навчання очевидний, тому їх використання в навчальному процесі стало не тільки можливим, а й необхідним.

    У багатьох розвинутих країнах комп'ютерна мережа стала вже невід'ємним елементом навчання; популярності набувають також інтерактивний відеоклас, теле- і відео-конференції тощо.

     

    Категорія: Публікації | Додав: peter (02.26.2014)
    Переглядів: 2295 | Рейтинг: 5.0/1
    Всього коментарів: 0
    Ім`я *:
    Email *:
    Код *: